Thursday 19 July 2018

තීරු ලිපි රචනය



ලෝක ප‍්‍රකට මහා ලේඛකයන් මහා ගත්කතුවරුන් සියල්ලම පාහේ තම ආරම්භක ලේඛන ජනතාගත කිරීම සදහා පුවත්පත් සමග කටයුතු කළ බව පෙනේ. ඒ අනුව තීරු රචකයෙකු හෝ විශේෂාංග රචකයෙකු වශයෙන් අර්නර්ස්ට් හෙවිරෙව් මෙන්ම වොල්ටර් ලිප්මාන් වැන්නන් ද දක්වා පුවත් පත සාහිත්‍යකරණය සහ සන්නිවේදනය යන කරුණු එකිනෙකට බැදි ඇති බවට සාධක දක්වයි. විශේෂයෙන් සාහිත්‍යකරණයේ දී අමුදාව්‍ය අත්දැකීම් කොටගත් නිර්මාණාත්මක ලේඛනයන් දැකගත හැකි අතර සන්නිවේදනයේ දී සංදේශය සකස් කර ගැනීම සදහා නිර්මාණය වඩාත් බලපායි. 
නිර්මාණකරණයේ දී අත්දැකීම් ප‍්‍රතිභාව ව්‍යුත්පත්තිය පරිකල්පනය බහුශ‍්‍රැතතා ව. සතතාභ්‍යාසය අවශ්‍ය වන්නාක් මෙන් ම සන්නිවේදනයේ දී අත්දැකීම් සිදුවීම් ගැටලූ හෝ මත බවට පත්වන අතර ඉතිරි සියල්ලම ඊට ද වලංගුය. එහෙත් ඒ සදහා පුවත් පත් මාධ්‍ය වේදියාට තම විශිෂ්ඨඥානය ප‍්‍රථමයෙන් අවශය වන්නේ ලේඛනයේ ස්වභාවය අනුවය. මනා ශික්‍ෂණයෙන් පුළුල් ප‍්‍රතිභාවක් තිරුලිපි කතුවැකි හා විශේෂාංග යන රචනා ක‍්‍රම තුනේ දීම එකසේ වැදගත් වේ.
නිර්මාණය යනු සමාජ ඵෙතිහාසික අනන්‍යතාවය  අතිනුත් අද්විතීය බවෙනුත් මෙන් ම අසාමාන්‍ය බවෙන් ද යුත් සුවිශේෂි මිනිස් කි‍්‍රයාකාරිත්වයෙන් ද බිහිවන ගුණාත්මක වු අලූත් දෙයක් කි‍්‍රයාකාරිත්වයේ දී තමා අවට ජීවත්වන ලොකය වෙනස් කිරීම ප‍්‍රතිනිර්මාණය කිරීම හෝ ඊට බලපෑමක් කිරීමේ හැකියාවක් ඇත. ඒ කාරණාව තීරුලිපියට ද බලපාන අතර වස්තු බීජය හා සංදේශය මත නිර්මාණාත්මකව බසහසුරුවනු ලබයි. එහිදී ලේඛකයාගේ නිර්මාණාත්මක ක‍්‍රියාකාරිත්වය සංස්කෘතිය තුළ ව්‍යුත්පත්තිය වේ. ඒ සදහා මෙම ලේඛන සිදුකරනුයේ ඵෙතිහාසික කටයුත්තකි.
මෙම තීරුලිපි ලේඛන ක‍්‍රමයේ දී උපන්‍යාස උපදේශය උපමා සංකේත භාවිතය හෙවත් කිසියම් සංකල්පයක් වක්‍රෝක්තියෙන් හෝ සංසන්දනාත්මකව හෝ ඉදිරිපත් කිරීම. ආප්තෝපදේශ පිරුඵ වර්ණනා දෙබස්  නාට්‍යාංග කාව්‍යයෝක්ති උද්ධෘත පාඨ ගාථා ගීතිකා ශ්ලෝක යන සියල්ලම භාවිතා කෙරේ. ඒවායෙහි ජීවමය ගුණය බලපෑම සදහා සංදේශයට බලයක් ලැබෙනුයේ ඒ මගිනි. ඒ අතර කතුවැකියටත් තීරුලිපියටත් යම් සමාජ දේශපාලන ආගමික සංස්කෘතික මතවාදයක් ගොඩ නැගීමටත් ඒවා ආධ්‍යාගාරයෙන් යුතුව ප‍්‍රකාශ කිරීමෙන් ජීවයක් ඇත. එසේ ම එකී සංදේශය පැහැදිලිවත් නිරවුල්වත් ග‍්‍රාහකයා වෙත ලබා දීමේ අපුර්වත්වය සිදුකරනුයේ නිර්මාණාත්මක ලේඛන ක‍්‍රමය විසින් ය. එහි ඇති සංවේදී බව හා තියුණු බව ග‍්‍රහකයාට බලපෑමක් කිරීමට හේතු වේ. එහි ප‍්‍රධාන මෙවලම භාෂාව නිර්මාණාත්මකව තම කාර්යය කෙරෙහි යොදවා ගන්නා අයුරු මත රදා පවතී. එබැවින් තීරු කතුවැකි හා විශේෂාංග ලේඛනයේ දී නිර්මාණාත්මක හැකියාව ප‍්‍රබල සාධකයකි.
තීරු ලිපියක කතුවැකියක තවත් ලක්‍ෂණයකි සංක්‍ෂිප්ත බව ඒ නිසා ලේඛනයාට තමා යොදා ගන්නා සෑම වචනයක් ම කෙරෙහි සැලකිලිමත්වීමට සිදුවේ. එබැවින් ඒවායේ අනවශ්‍ය නිරර්ථක දැ දැකගත නොහැක්කේ එය පුවත් පත් වාර්තාවක් වෙනස් වන්නේ ද මේ නිර්මාණාත්මක බව නිසාය.
ලෝකයේ මෙන්ම ශ‍්‍රී ලංකාවේ ද අතීතයේ පටන් තීරු කතුවැකකිවලින් තත්කාලීන සමාජ ප‍්‍රශ්ණ ආගමික දේශපාලන සංස්කෘතිමය ප‍්‍රශ්ණ නිර්මාණාත්මක ආකෘතියක බහාලමින් කතිකාවන්ට බදුන්කර ඇත.
තීරු කතුවැකකි විශේෂාංග යන ත‍්‍රිවිධ ලේඛනකරණයේ සිද්ධි පුවත් හෝ මත ප‍්‍රතිනිර්මාණාත්මක ආකෘතිවල නිරන්තර අත්හදා බැලීම් ද කෙරේ. ඒ සදහා ගදය පද්‍ය විරිදු සංවාද ක‍්‍රම පවා තීරු ගතුවැකකි සදහා යොදා ගන්නා බව පෙනේ. තවත් විටෙක රංග කලාවේ භාවිත සංවාද හෝ උපමා නතුවැකි. මෙහි සරළ කතා කලාවක් ද වශයෙන් විටින් විට වෙනස් අත්හදා බැලීම් කරනුයෙු්  ද මේවායේ නිර්මාණාත්මක ගුණය සමාජගත කරනු පිණිසය.
මෙවැනි ලේඛනවලදී ඇතැම් අනුසාංගික කරුණු වුව අතිශයෝක්තියෙන් තොරව යොදා ගන්නා බව පෙනේ. සෑම විධයක්ම සියුම් නිරීක්‍ෂණයකින් නිර්මාණාත්මක රීතියකට හැරවීමෙන් ඒවා දිගු කලක් තිස්සේ මතකයේ පවතී. ඒ සදහා ඒවාහි ගැබ් වු සොලිප්ත බවමතුකර ගැනීමේ හැකියාව ද වේ.
පුවත් පත් තීරු කතුවැකි විශේෂාංග පාඨක පිණිස විස්තීරණ වන තරමටම ඔවුන් පිඵීබද අවබෝධයෙන් සංදේශය සකස් කරගත යුතුය.ජීවත්වන සමාජය සෑම ලේඛකයෙකගේ ම නිර්මාණයට වස්තු බීජය අත්දැකීම් සපයන තෝතැන්නක් වන බැවින් අත්දැකීම් ප‍්‍රතිනිර්මාණයේ විශ්වාසනීය බව තහවුරු කිරීම සදහා උපයෝගී කරගන්නා බස අදාළ අනුභූතීන්ට ගැලපෙන්නක් ද විය යුතුය. 
එය විටෙක ලේඛකයාට හුරුපුරුදු කටවහර විය හැකිය. ලේඛකයාගේ නිර්මාණාත්මක බව අගුනි අසහාය නිපුණත්වය විසින් පාඨකයා සිය කෘතිය කෙරෙහි පිබිදීමක් රදවා ගැනීමට ඒ සදහා හැකිවේ. වගතුග වැනි තීරු රචනාවලදී මානවසිංහගේ නිතරම ගැමි වහරේ යුගල පද භාවිතා කිරීම නිසා ඒවා ඉතා ජනපි‍්‍රය වීමට හේතු වේ.
වර්තමාන තීරු කතුවැකකි එකම ලියවිල්ලක් ලෙස අවසානයේ තම මතය වෙත පාඨක අවධානය යොමු කිරීමක් දැකිය හැක නමුත් අතීත තීරුවල උප ශීර්ෂ යටතේ එකම ප‍්‍රස්තූතයක් විවිධාකාරයෙන් කතා කළහ.
ප්ලේටෝ ඇරිස්ටෝටල් වැනි දාර්ශනිකයන් නිර්මාණාත්මක බව පිළිබදව සවිඥානික බව බලපාන බව පෙන්වා දුන්හ. සෑම කලා කෘතියකම තිබිය යුතු නිර්මාණාත්මක ගුණය තීරු කතුවැකකි හා විශේෂාංග සදහාම අවශ්‍ය බව මෙහිදී පෙන්වා දෙන අතර ඒ සදහා ඔවුන්ගේ සවිඥානිකත්වය ප‍්‍රශ්තූතය හා බැදෙන සිද්දි මත ගැටුම් තොරා ගන්නා අයුරින් පැහැදිලි වේ එබැවින් පුවක්පතක නිර්මාණාත්මක ලේඛකයා සාහිත්‍යය ලේඛකයෙකුටත් වඩා සවිඥානික හා නිර්මාණාත්මක හැකියාවෙන් පොහොසත් අයෙකු විය යුතුය. 
පුවත් පත ආරම්භ වු දා පටන්ම එහි තීරු භාවිත වු බව දැකිය හැකිය තීරුවකින් සිදුවුයේ කිසියම් පිටුවක ඉතිරි වු හිඩැස පිරවීමයි ඒ සදහා කෙටියෙන් ලියැවුණු  ඕනෑම විටෙක භාවිතයට ගත හැකි සෙකකැර  නමින් හැදින්වු කෙටි ලේඛන යොදා ගනිති. මුල්කාලවලදී ඒවා අවශ්‍ය වුයේ ඊයම්වලින් අකුරු අමුණා තැනුණු පිටුවකම පහසුවෙන් වෙනත් කොටසක් සකස් කර ගැනීම උගහටවු බැවිනි. පසෙක තබා තිබු දැ ප‍්‍රයෝජනයට ගැනීමෙනි.
වර්තමානය වන විට පෞද්ගලික මට්ටමේ අදහස් ප‍්‍රකාශ මතිමතාන්තර මේ ඔස්සේ ව්‍යාප්ත එම නිසා තීරු රචනාව වඩාත් වැදගත් ස්ථානයකම පැමිණ තිබේ. ඒවාට දිනපතා සතිපතා මාස්පතා වශයෙන් දේශපාලනයේ පටන් විනෝදාංශ දක්වා වු විශාල පරාසයක් ආවරණය කළ හැකිය. ඒවා අතිශයින් සංවේදි හා සජීවි බවකින් යුක්ත වනුයේ ඉලක්ක කණ්ඩායම සදහා ගෙන එන සංදේශය වඩාත් තහවුරු කිරීමේ අටියෙනි
පුවත්පතක මෙසේ සතිපතා තීරුවත් සතිපතා තීරුවත් ලිවීම නිසා ම එසේ ලියනු ලබන තැනැත්තා columnist යනුවෙන් විස්තර වන්නේ මෙසේය. journalist who regularly writes an article commenting on politics, currents events etc for news paper or magazine
 දේශපාලන කාලීන සිදුවීම් පිළිබද විවරණ සපයමින් සතිපතා පුවත්වලට හෝ සගරාවලට ලියන ජනමාධ්‍යවේදියා එසේ හදුන්වා ඇත. තීරු ලිපියක අන්තර්ගතය ලේඛන අදහස් සමග බොහෝ දුරට සම්බන්ධව ලියවෙන අතර එය එක් අතකට ලේඛක අදහසකි. මතයකි. නමුත් එය පෞද්ගලික මතය පොදු බවට පත් කිරීමට මේ ලේඛකයන් සතු ලේඛන සක්‍යතා හේතු වේ.


8 comments:

අදහස්