Thursday 30 June 2022

වෙළඳ දැනවීම් කලාව තුළ සෞන්දර්ය

 




වර්තමාන වෙළඳ දැනවීම් කලාව තුළ සෞන්දර්ය පදනමක් දක්නට නොලැබේ. බොහෝ වෙළඳ දැන්වීම් තුළ අත්තේ අව්‍යාජත්වයයි. සැඟවුණ අර්ථ දක්නට ලැබේ. සැඟවුණු අර්ථ වල මතුපිට ස්වරූපය වංචාකාරිය. සමාජ සෞන්දර්යය පදනම දෙස විමසිල්ලෙන් බැලීම සන්නිවේදනයේ අරමුණයි.

සෞන්දර්ය යනු යම් රසයක් ඉන්ද්‍රිය ප‍්‍රසාදයක් පවතීමේ විශේෂයෙන් ඇතිවෙන අන්තර් ඥානය ලෙස සරළව අර්ථ දැක්විය හැකිය. කලාවේ දර්ශනය සෞන්දර්යයි. මෙකී කියමනට අදාල වූ නිර්වචනයක් මෙසේ දැක්විය හැකිය. 

“Aesthetics or the philosophy of art is the study of beauty and taste, it is about interpreting works of art and art movements or theories. The tern aesthetics is also used to designate a particular style, for example the “Chess aesthetics”, or the “Japanese aesthetic” 

http://www.en.wikipedia,org/wiki/

සෞන්දර්ය  පිලිබඳ කතාකිරීමේදී 18 වන සියවසේ සෞන්දර්ය උපත ලබන්නේ කලාත්මකභාවය ලස්සන සංගීතය ගීතමය ඉතා උසස් ලෙස බව දැකිය හැකිය සෞන්දර්යන් මත අන්තර්ගතය තුළ දර්ශනාත්මක ඓතිහාසිකමය සංස්කෘතිමය යන ආදිය ගැබ්ව තිබීමයි.

නමුත් 19 වන සියවසේ මෙය වඩාත් වෙනස් ස්වරූපයෙන් ක‍්‍රියාත්මක විය. කාලයෙන් කාලයට විකාශනය වන සෞන්දර්යාත්මක පසුබිම 20 වැනි සියවසවන විට සෞන්දර්්‍ය කලාවේ දර්ශනය වේ.

සෞන්දර්යය පසුබිම පිළිබද සාකච්චා කිරීමේදී සන්නිවේදනය වඩාත් වැදගත් වේ. සන්නිවේදනය හා සෞන්දර්යය අතර ඇත්නේ අවියෝජනීය සබදතාවයකි. ඒ අනුව සෞන්දර්යය පදනම මත පිහිටා ගීතය, නාට්‍ය, නර්තනය, සංගීතය, චිත‍්‍රපටයක්, වෙළඳ දැන්විමක් මෙන්ම කතාවක් දෙස බැලිය යුතුය. යම් දෙයක් දෙස සෞක්දර්යය පදනමක් ඔස්සේ බලන විට අප එය සන්නිවේදනයේදී හදුන්වනු ලබන්නේ පෙළ කියවීම යන්නයි. මෙකී පෙළ කියවීමේ දී ශ‍්‍රව්‍ය දෘශ්‍ය පෙළ ඉතා වැඳගත් වේ.
වෙළඳ දැන්විමක පෙළ කියවිමේදී එහි අන්තර්ගතය පිළිබඳ සැළකිලිමත් ව්ය යුතුය. මෙහි සෞන්දර්යාත්මක පදනම දෙස බැලීමේදී එහි අන්තර්ගතය 
1. දෘශ්‍ය ප‍්‍රතිරූප 
2. කැමරා රූප 
3. කැමරා කෝණ
4. කැමරා චලනය
5. ස්ථාපනය කිරීම 
6. වර්ණ ගැන්වීම
7. ආලෝකය 
8. ඇඳුම් පැළඳුම්
ආදිය පිළිබඳ සැළකිලිමත් වෙමින්, සෞන්දර්යාත්මක පදනම මෙන්ම, එහි අන්තර්ගතය පිළිබඳ සහ සන්නිවේදනාර්ථ පිළිබඳ අවබෝධයක් ලබා ගැනීම ප‍්‍රධාන අරමුණ වේ.

ඇවිල්ලා ඇවිල්ලා පුතා ඇවිල්ලා....

මයේ පුතුයි පුතුගේ පුතුයි

සේරමල්ල ගමේ ඇවිල්ලා....

ඉය වහ ගිය සංතෝසෙට
 
මහ ගෙයි මහ උජාරුවට

පිරී ඉතිරිලා....

පුතා ඇවිල්ලා 

පුතාල අවුරුදු ගෙනවිල්ලා....


අලුත් අවුරුදු සමය තුළ විකාශනය වු දැන්වීමේ සෞන්දර්යාත්මක පසුබිම

පළමු දර්ශනය  ගෙදරට (මහ ගෙදරට) අවුරුදු ගෙන එන පුතාගේ වාහනයේ පැමිණීමත් සමඟ බුලත් හෙප්පුවක බුලත් ඇතිරිම තුළින් පිළිගැන්විම  සංකේතවත් කරනු ලබයි. ”ඇවිල්ලා ඇවිල්ලා පුතා ඇවිල්ලා” යන්න තුළින් ”ඇවිල්ලා ඇවිල්ලා සිංහල අවුරුද්ද ඇවිල්ලා” සිංහල සිරිත් විරිත් වලට මුල්තැන ලබාදීම මෙන්ම වියැකී යන ගැමි සම්ප‍්‍රදායික සමාජය අර්ථ දක්වනු ලබයි. බුලත් කොළය තුළින් හෙළ සංස්කෘතියේ සෞහාග්‍යත්වය පෙන්නුම් කරනු ලබයි.


මුනුබුරා සහ සීයා අතර ඇති සම්බන්දතාවය පෙන්නුම් කරමින් දිව එන දරුවාගේ ස්වාභාවය, මග බලා සිට්න සීයාගේ බලාපොරොත්තුව ඉවසිලිවන්තභාවය උද්යෝගිත්වය උදෑසන පරිසර සුන්සරත්වය සමඟ මුසුවී ඇති ආකාරය මොනවට පෙන්නුම් කරනු ලබයි. වෙළඳ දැන්වීම තුළ ග‍්‍රාමීය වචනාර්ථයන් ගැබ්ව ඇති අකාරය තුළින් සමාජ සංස්කෘතිමය වටපිටාවක් පෙන්නුම් කරනු ලබයි.”ඉයවහ, මයේ පුතු, පුනුගේ පුතු” යක්ක තුළින් පැහැදිලි වේ. මෙම වචන තුළින් දෙමව්පිය ආදරය,කරුණාව,දයාව,නොඉවසිලිවන්තභාවය පෙන්කුම් කරනු ලබයි. දෙමව්පියන්  තුළ පවත්නා සෙනහෙබර ආඩම්බරය ”මහ ගෙයි මහ උජාරුවට පිරී ඉතිරිලා ” යන්න තුළින් සතුට,පි‍්‍රතිය තුළින් ගෙදර කිරි ඉතිරිලා ගිය වග සන්නිවේදනය කරනු ලබයි.තවද ගැමි සුන්දරත්වය විදහාපාන සලකුණු ලෙස කැවුම් පිසීම, චීත්තය හැට්වය හැද සිටින කාන්තාව,දාගැබ,වෙල් යාය,ඇල දොළ ආදිය තුළ සෞන්දර්යත්වය පෙන්වා දෙනු ලබයි. පිරුණු නැවුම් කැවුම තුළින් සමාජය තුළ බෙදා හදාගෙන ජීවත් වීමේ කලාව ගැමි ජීවිතය තුළ පුරුදු පුහුණු කර ඇත. අවුරුද්දට පෙර සුදානම වැදගත්වන ආකාරය ගෙදර පිරිසිදු කිරිම්, කෙසෙල් ඉදවීම, අස්වනු ගෙට ගැනිම ආදිය තුළින් සෞභාග්‍ය පෙන්වනු ලබයි.

”සේර මල්ල ගමෙන් ඇවිල්ලා” යන්න තුළින් අපට හුරු පුරුදු රබන් පදයක් පසුබිමෙන් වාදනය වේ. එය ” එගොඩ ගොඩෙත් රත්තරන්” යන්නයි. මෙහි ”පිරී ඉතිරීලා” යන පදයත් සමඟ වී සුළං කිරීමේ දර්ශනය මගින් රටේ සෞභාග්‍ය සංකේතවත් කරනු ලබයි. බත බුලතින් වගේම සතුටින්, සෞභාග්‍යයෙන් , සාර්ථකත්වයෙන් යන සෑම දෙයකින්ම අංග සම්පූර්ණ බවය.”රන්වන් වී එහි සංකේතාර්ථය වේ. ”පුතාලා අවුරුදු ගෙනවිල්ලා....” යන්නෙන් වෙළඳ දැන්වීම අවසන් වේ. 
වෙළඳ දැන්වීම අවසාන කරනු ලබන්නේ අපූර්වතම වදනක් සමගයි. ”රැකගමු අපේකම මතුවටත් ” යන ප‍්‍රකාශයත් සමඟ පසුබිම දර්ශනය තුළ පන්සල වෙත වෙල්යායක් මැදින් පේලියට ගමන් කරන ආකාරය තුළින් සමාජයෙන් වියැකී යන සිරි’් රැකගැනීමට ප‍්‍රයත්න දරා ඇත. සීය විසින් මුණුබුරා අත තබන මල් වට්ටිය තුළින් එකී සිරිත් විරිත් මතු පරපුරට දායාද කළ යුතු බවය සංකේතවත් කරනු ලබයි.

වෙසක් පෝය දින විකාශනය වු දැන්විමේ සෞන්දර්යාත්මක පසුබිම 


ගමෙන් ඇවිල්ලා
වෙසක් සිරි ගෙනවිල්ලා
පොඩිපුතු සිත සතුටින් පිරිලා
සිල් සුවදයි පැතිරෙන්නේ
මේ වෙසක් පෝදා
උතුරු සලූවෙන හමන සුවඳයි හිතේ උතුරන්නේ           ි

මේ වෙසක් පෝදා//






පෝය දින වෙනුවෙන් ෘස්කදට ආයතනය නිර්මාණය කරන ලද අවුරුදු සමය තුළ විකාශනය වු වෙළඳ දැන්වීමට පිළිතුරු වශයෙන් ලබා දෙන වෙළඳ දැන්වීමක් ලෙස හැදින්විය හැකිය. මෙය පෝය දිනට මහ ගෙදරින් පුතාලාගේ ගෙදර යන ගමනකි. මහ ගෙදරින් එන සීය ආච්චිලාව දරුවා පිළිගන්නා ආකාරය. හොඳ පුරුදු පුරුදු විය යුතු අකාරය මෙයින් අදහස් කරයි. ”සිල් සුවඳයි පැතිරෙන්නෙ”් යන්න තුළින් සමාජය තුළ සිල් සුවඳ දේම හොඳ ගති ගුණද පැතිර යා යුතු බවය.”හමන සුවඳයි හිතේ උතුරන්නේ” යන පද පේලියත් සමඟ ”කළගෙඩිය” සංකේතවත් කරයි. හිතේ උතුරා ගිය යුත්තේ මෛති‍්‍රය බව සංකේතවත් කරයි.නිර්වාණය සංකේථවත් කිරීම දැක්වීමට ”නෙළුම් මල” සංකේථවත් කරයි. වෙළඳ දැන්වීම අවසාන වෙන්නේ ”රැකගමු අපේකම මතුවටත්”








                    සංසන්දනාත්මක පසුබිම
වර්තමාන වෙළඳ දැනවීම් කලාව තුළ සෞන්දර්ය පදනමක් දක්නට නොලැබේ. බොහෝ වෙළඳ දැන්වීම් තුළ අත්තේ අව්‍යාජත්වයයි. සැඟවුණ අර්ථ දක්නට ලැබේ. සැඟවුණු අර්ථ වල මතුපිට ස්වරූපය වංචාකාරිය. සමාජ සෞන්දර්යය පදනම දෙස විමසිල්ලෙන් බැලීම සන්නිවේදනයේ අරමුණයි.


ගමෙන් ඇවිල්ලා
වෙසක් සිරි ගෙනවිල්ලා
පොඩිපුතු සිත සතුටින් පිරිලා
සිල් සුවදයි පැතිරෙන්නේ
මේ වෙසක් පෝදා
උතුරු සලූවෙන හමන සුවඳයි හිතේ උතුරන්නේ           ි

මේ වෙසක් පෝදා//





පෝය දින වෙනුවෙන් ෘස්කදට ආයතනය නිර්මාණය කරන ලද අවුරුදු සමය තුළ විකාශනය වු වෙළඳ දැන්වීමට පිළිතුරු වශයෙන් ලබා දෙන වෙළඳ දැන්වීමක් ලෙස හැදින්විය හැකිය. මෙය පෝය දිනට මහ ගෙදරින් පුතාලාගේ ගෙදර යන ගමනකි. මහ ගෙදරින් එන සීය ආච්චිලාව දරුවා පිළිගන්නා ආකාරය. හොඳ පුරුදු පුරුදු විය යුතු අකාරය මෙයින් අදහස් කරයි. ”සිල් සුවඳයි පැතිරෙන්නෙ”් යන්න තුළින් සමාජය තුළ සිල් සුවඳ දේම හොඳ ගති ගුණද පැතිර යා යුතු බවය.”හමන සුවඳයි හිතේ උතුරන්නේ” යන පද පේලියත් සමඟ ”කළගෙඩිය” සංකේතවත් කරයි. හිතේ උතුරා ගිය යුත්තේ මෛති‍්‍රය බව සංකේතවත් කරයි.නිර්වාණය සංකේථවත් කිරීම දැක්වීමට ”නෙළුම් මල” සංකේථවත් කරයි. වෙළඳ දැන්වීම අවසාන වෙන්නේ ”රැකගමු අපේකම මතුවටත්”


 සංසන්දනාත්මක පසුබිම

වර්තමාන වෙළඳ දැනවීම් කලාව තුළ සෞන්දර්ය පදනමක් දක්නට නොලැබේ. බොහෝ වෙළඳ දැන්වීම් තුළ අත්තේ අව්‍යාජත්වයයි. සැඟවුණ අර්ථ දක්නට ලැබේ. සැඟවුණු අර්ථ වල මතුපිට ස්වරූපය වංචාකාරිය. සමාජ සෞන්දර්යය පදනම දෙස විමසිල්ලෙන් බැලීම සන්නිවේදනයේ අරමුණයි.


















No comments:

Post a Comment

අදහස්